SKLEP NIECZYNNY !!! |
Chemiczne memory - Atom i cząsteczka
Memory chemiczne to sześć tematów pozwalających utrwalić praktycznie całą nomenklaturę chemiczną obowiązującą w gimnazjum.
1. Atom i cząsteczka
2. Chemia, a żywność
3. Kwasy i zasady
5. Pochodne węglowodorów
4. Węgiel i jego związki
3. Substancje chemiczne i ich właściwości. Powietrze.
Memory chemiczne można wykorzystać zarówno na lekcjach bieżących jak i powtórzeniowych. Bardzo użyteczne są przy powtarzaniu umiejętności przed egzaminem gimnazjalnym.
Chemiczne Memory
ZASADY GRY
Chemiczne MEMORY składa się z 40 elementów. Wielobarwne elementy zawierają hasła: nazwy lub wzory substancji chemicznych, nazwy zjawisk, pojęć. Na jednobarwnych elementach znajduje się wyjaśnienie haseł - właściwości substancji chemicznych, definicje pojęć, zjawisk. Gracze mają kostki odwrócone grzbietem do góry wybierają losowo jeden element z kolumny "haseł" jeden z kolumny "wyjaśnień". Odczytują głośno, jeśli wybrane elementy tworzą parę, to gracz odkłada ją i zyskuje 1 pkt., jeżeli nie odkłada je na to samo miejsce grzbietem do góry i wszyscy starają się zapamiętać miejsce odczytanych elementów gry. Zabawa trwa tak długo aż wszystkie pary zostaną dobrane. Wygrywa osoba, która ma ich najwięcej. Gra zapewnia koncentrację wszystkich uczestników, a wielokrotne odczytywanie haseł i wyjaśnień zapewnia utrwalenie wiadomości.
Uwagi dydaktyczne
Elementy Chemicznego memory można potraktować również jak rozsypankę i wtedy uczniowie mają za zadanie dobrać odpowiednie pary. Daje to możliwość wykorzystania wszystkich elementów na raz np. na lekcji powtórzeniowej lub wybranych tylko elementów w części nawiązującej do lekcji lub rekapitulacji. Przygotowano 6 kompletów do działów realizowanych w gimnazjum :
1. Substancje chemiczne i ich właściwości. Powietrze.
2. Atom i cząsteczka
3. Kwasy i zasady
4. Węgiel i jego związki.
5. Pochodne węglowodorów
6. Chemia, a żywność.
Chemiczne Memory pozwala przypomnieć i utrwalić większość ważnych pojęć omawianych w gimnazjum. Stanowi doskonały środek dydaktyczny pozwalający szybko i atrakcyjnie uporządkować wiadomości przed sprawdzianem z określonego działu jak i przed egzaminem gimnazjalnym. Dodatkowym walorem tej gry jest wizualizacja pojęć i definicji, co ogromnie uatrakcyjnia te grę.
Gra Planszowa „I Ty możesz zostać chemikiem”
Bardziej skomplikowaną grą jest gra planszowa o wielowątkowej akcji. Postawienie pionka na polu zaznaczonym odpowiednim kolorem to określony rodzaj zadania dla ucznia lub grupy.
Gra składa się z: planszy, kostki do rzucania, 4 kolorowych pionków, 10 kolorowych kart z tematami zadań, instrukcji dla nauczyciela.
ZASADY GRY
Klasę dzielimy na grupy. Najlepszym rozwiązaniem jest, aby każda grupa otrzymała planszę gry, pionki, zestaw kolorowych kart z tematami zadań. Można jednak prowadzić grę w taki sposób, aby przy jednej planszy zgromadzili się "kapitanowie" drużyn, którzy przy rozwiązywaniu zadań będą kontaktowali się z pozostałymi członkami drużyny. Uczniowie mają do dyspozycji modele kulkowe, mini zestawy odczynników i szkła laboratoryjnego do wykonania prostych eksperymentów np. zbadania odczynu, przeprowadzenia reakcji zobojętnienia, wytrącenia osadu nierozpuszczalnej substancji. Przedstawiciel grupy rzuca kostką i przesuwa pionek na odpowiednie pole. Pola z kolejnymi numerami są w różnych kolorach, świadczy on o rodzaju zadania np. na polach z symbolem wagi ukryte są zadania rachunkowe lub problemowe (o różnych stopniach trudności), na polach żółtych polecenia ćwiczące nomenklaturę chemiczną. Opisy zadań znajdują się na kolorowych kartach zgodnych z kolorem pól na planszy. Uczniowie piszą zwięzłe sprawozdanie z wykonywanych przez siebie zadań. Wygrywa grupa, która wykona największą liczbę zadań i jednocześnie pierwsza dotrze do mety.
Uwagi dydaktyczne
Przygotowano trzy wersje gry do tej samej planszy:
1. Kwasy i zasady
2. Sole
3. Węglowodory
( w przygotowaniu następne)
Grę można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej po realizacji określonego działu. Stanowi ona propozycję atrakcyjnego powtórzenia i utrwalenia przerobionego materiału. Celem gry jest rzetelne utrwalenie materiału, a nie szybkie dotarcie do mety. Należy również pamiętać, że gra nie kończy się wystawieniem oceny. Jest to forma bezstresowej edukacyjnej zabawy, a nie ostrej rywalizacji. Taka lekcja powtórzeniowa jest ciekawsza, mobilizuje uczniów do wzmożonej uwagi oraz intensywnej pracy. Zastosowanie gry umożliwia połączenie nauki z zabawą. Ogromnym walorem tej gry jest ćwiczenie umiejętności, tak ważne w kształceniu chemicznym.
Wszystkie zaproponowane gry można wykorzystać realizując dowolny program nauczania chemii w gimnazjum oraz stosowny do tego programu podręcznik.
Wszystkie zaproponowane gry uzyskały pozytywne recenzje recenzentów Ministerialnych i zostały wpisane na listę środków zalecanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
Certyfikat:
Produkt posiada znak bezpieczeństwa CE.
Surowce używane do ich produkcji posiadają wymagane atesty i spełniają wymogi określone przez Unię Europejską w dyrektywie EN 71.1, EN 71.2, EN 71.3